tijdloze.rocks bevat statistieken en informatie over de Tijdloze 100. Dit is de allertijden-lijst van Studio Brussel. Op het einde van elk jaar zend StuBru het beste uit de rockgeschiedenis uit. Op deze site vind je alle lijsten sinds 1987 en allerhande statistieken.
Reageer op de Tijdloze
Johan11 november 2017, 18:26
mochten er 10 nieuwkomers zijn dan gok ik dat deze er zullen uitliggen
Glycerine
Don't Stop Me Now
A Day in the Life
Hallelujah
Wonderwall
Disarm
Piano Man
Losing My Religion
The Man with the Red Face
Money For Nothing
Kokosnoot10 november 2017, 15:44
Ik vermoed ook Laurent Garnier, Leonard Cohen (Hallelujah toch, mss ander erin), Muse gaat volgens mij ook sterk zakken, ik vrees een beetje voor Joy Division ook, maar hoop dat ik ongelijk krijg
Blaaaaa10 november 2017, 10:01
Iets anders:
Bands die volledig zouden wegvallen..
Wat ik verwacht:
The Killers, Bush, Mike Push, Laurent Garnier
Wat ik minder verwacht maar wel kan in 2017:
Ik vrees een beetje voor Queens of the Stone Age, Daan, The Sisters Of Mercy, Underworld, The Smashing Pumpkins
Amy Winehouse, Billy Joel, Elvis Costello, REM en Lou Reed zie ik wel weer stijgen boven de 90.
Ook The Rolling Stones zullen er met drie nummers blijven instaan, vermits het echte classics zijn!
Kokosnoot10 november 2017, 9:53
Ik denk dat een nummer uit 1997 dat eigenlijk 'maar' als bonus op een re-release staat heel weinig kans maakt om er in te komen. Het lijkt trouwens meer op The Bends materiaal als ik het zo eens hoor.
Ik denk niet dat er iets van 2017 er in zal komen, heel misschien Everything Now, al denk ik eerder aan een ander Arcade Fire. Maar we hebben al veel gegokt en zelden juist, dus dat de Tijdloze ons maar verrast.
Blaaaaa10 november 2017, 8:44
Als er één van 2017 binnenkomt denk ik aan 'I Promise' van Radiohead. Misschien dat World Gone Mad van Bastille nog uitdraait op een hit... Maar andere nummers dit jaar maken weinig kans denk ik, zelfs de nieuwe nummers van Kendrick Lamar zie ik er niet inkomen ondanks zijn populariteit.
ALS er iets Belgisch inkomt uit 2017 maken deze drie wel een kansje:
Warhaus - Mad World
Equal Idiots - Hippie Man
Milo Meskens - New Beginning
Kokosnoot9 november 2017, 17:56
Het is al van 2004 geleden met Scared Of Yourself dat een nummer de Tijdloze binnenkwam in het jaar van release. Ook al acht ik het niet onmogelijk dat Thinking Of A Place of Red Eyes er in komen, ik acht het onwaarschijnlijk, ook omdat het wat platjes is naar mijn smaak.
Blaaaaa9 november 2017, 17:27
Ik ga naar de Lotto Arena, maar ik heb ze al eens gezien in een kleinere zaal in 2014.
Ze mogen er inderdaad in met eender wat van hun laatste twee platen, Red Eyes of Thinkin Of A Place mogen zelfs de top 20 in!
TM9 november 2017, 14:23
Zaterdag het concert van The War on Drugs bijgewoond. Fenomenaal mooi! Stiekem hoop ik op een eerste notering dit jaar: Thinking of a Place, Red Eyes of Under the Pressure
Blaaaaa9 november 2017, 9:42
Ik vind Don't Stop Me Now niet percé slecht omdat het een commercieel nummer is. Queen is brilliant in het vinden maken van magnifieke commerciële hits die nog goed klinken ook!
Ze hebben gewoon veel betere catchy nummers en Don't Stop Me Now is in die categorie één van de minderen:
Van mij mag Under Pressure, Another One Bites The Dust, We will Rock You in de plaats komen, de betere hits van Queen.
Naast de hits vind in Death On Two Legs zeker beter dan Innuendo... Ik begrijp eigenlijk de buzz niet rond dat nummer, ik heb het nummer altijd gezien als één van de mindere albumopeners van Queen, en een mislukte poging om Bohemian Rhapsody 2.0 te maken. Iets te "dark" voor Queen, dat staat hen niet.
Hofman8 november 2017, 22:54
Over guilty pleasures gesproken: Ik heb me de laatste maanden nogal in Queen verdiept.
Die plotse binnenkomst van "Don't Stop Me Now" van vorig jaar is wel vreemd. Een minder commercieel nummer zou wel beter staan in de tijdloze. Ik denk dan vooral aan Innuendo. Best wel een schande dat dat er niet in staat.
Of "Brightong Rock"? Dit jaar nog prominent in beeld in de actiefilm "Baby Driver"
Blaaaaa8 november 2017, 10:34
Chuck Berry - Johnny B Goode is mijn favoriete rock n roll nummer! Maakt geen kans, maar zou een mooi eerbetoon zijn. Mag er van mij zeker in.
Maar ik denk dat geen enkel rock n roll nummer kans maakt. Het is een belangrijk genre geweest voor alle vormen van rockmuziek die volgden, maar klinkt eerder verouderd in de oren van de mensen, vrees ik.. dus niet tijdloos. Ik moet toegeven dat ik het genre in het algemeen leuk vind om naar te luisteren, maar dat slechts enkele nummers echt geweldig zijn.
Little Richard - Long Tall Sally vind ik ook geweldig.
Kokosnoot8 november 2017, 9:39
Mozeven, ik denk dat onze definitie van rock & roll verschilt. Ik associeer rock & roll niet alleen met liedjes van Jerry Lee Lewis, Elvis Presley en generatiegenoten, maar rock & roll is vooral een gevoel, een stijl dat je in toch redelijk veel liedjes terugvindt, ook al worden ze gemaskerd onder 'andere stijlen'.
Deze nummers uit de Tijdloze vind ik rock & roll, of hebben rock & roll gehalte. Het zou eigenlijk niet moeilijk moeten zijn te verstaan waarom :-)
Dire Straits - Sultans Of Swing
Foo Fighters - Everlong
Arctic Monkeys - I Bet You Look Good On The Dancefloor
Motorhead - Ace Of Spades
Foo Fighters - The Pretender
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Black Sabbath - Paranoid
Queens Of The Stone Age - Go With The Flow
Rolling Stones - Paint It Black
Dire Straits - Money For Nothing
Als er trouwens constant veranderingen zouden zijn in de lijst, zou ik die niet serieus nemen vrees ik. Wat stabiliteit en een 5-tal veranderingen per jaar vind ik eigenlijk al goed. Liedjes moeten groeien bij de mensen en zullen vanzelf stijgen.
Mozeven7 november 2017, 20:19
Blaaaaa ik ben het met je eens, iedereen zou echt op zijn favoriete drie nummers moeten stemmen, de lijst zou interessanter worden.
Kokosnoot, ik heb geen idee van jouw muzikale kennis, maar er staat wel degelijk geen enkel nummer in de lijst dat rock & roll is. En om op jouw gebod te antwoorden: het wordt echter steeds moeilijker om van de lijst te genieten als het steeds dezelfde nummers zijn die er in voorkomen. Vandaar mijn oproep om eens wat anders te stemmen :)
Nu, dit forum huist allicht maar een heel klein aandeel van de stemmers, dus denk ik dat het ijdele hoop is om via deze weg mensen te overtuigen anders te stemmen - of minder strategisch te stemmen! Desondanks waag ik maar eens een poging.
Blaaaaa4 november 2017, 16:52
Het zou verboden moeten worden om strategisch te stemmen! Iedereen zou eerlijk op zijn oprechte favoriete drie nummers moeten stemmen en dan bekomen we een echt interessante lijst!
Nu moet ik wel toegeven dat ik in het verleden ook al strategisch gestemd heb, maar vanaf nu gaat mijn stem naar mijn favoriete nummers. Op dit moment;
1. Bitter Sweet Symphony
2. Paranoid Android
3. Where Is My Mind
Twee daarvan staan in de lijst. Het is niet voor niets een heel goede lijst naar mijn mening. Ik zou ook kunnen stemmen op mijn favoriete nummers die niet in de lijst staan maar als iedereen dat zou doen bekomen we ook geen eerlijke representatie van ieders favoriete nummers natuurlijk.
Willemdeux4 november 2017, 16:30
Helemaal eens met kokosnoot. Ik stem al jaren op firth of fifth van Genesis (toen Genesis nog niet de commerciële toer op was met Phil Collins maar met Peter Gabriel als zanger), het nummer met de mooiste gitaarsolo ever (Steve hackett). Geen schijn van kans dat een symfo/prog nummer in de tijdloze komt, maar het behoort tot mijn favoriete nummers dus blijf ik proberen. Ik heb ook altijd moeite met strategisch stemmen omdat je dan je eigen smaak/voorkeur teniet doet.
Kokosnoot4 november 2017, 15:48
Mozeven, als je zegt dat er geen rock 'n' roll nummers in de Tijdloze staan, heb je toch niet goed zitten luisteren.
Als er andere genres aanwezig willen zijn in de Tijdloze, moet er maar op gestemd worden hé. Ik zou bijvoorbeeld graag eens Gangsta's Paradise in de Tijdloze zien, maar het behoort niet tot mijn 3 favoriete nummers, dus ik stem er ook niet voor.
Ik heb ook een simpele vraag : zou het mogelijk zijn om uit de zaagbubbel te komen (dit moet erin, etc) en gewoon te genieten van de lijst? Ik ga mijn favorieten niet minder goed vinden omdat ze niet in de Tijdloze zitten.
Ik heb via dit forum al wat nieuwe en goeie nummers leren kennen en hopelijk blijft dit duren.
Mozeven4 november 2017, 13:31
Beste tijdlozeliefhebber,
Al vele jaren luister ik verknocht naar de tijdloze en in aanloop naar de volgende editie zou ik jullie graag iets willen vragen. Het blijft me elk jaar opnieuw opvallen dat bepaalde muziekgenres niet in de tijdloze voorkomen, alsof ze gewoon niet bestaan. Je zou kunnen zeggen: er is maar plaats voor 100 nummers, maar het grote aandeel rocknummers in de lijst verraad dat er aan weinig genres wordt gedacht bij het stemmen.
Zo is er bijvoorbeeld geen enkel hip-hop nummer of geen enkel rock & roll nummer te horen - om maar 2 genres op te noemen. Verder staat er ook bijzonder weinig elektronische muziek in de lijst. We zijn 2017 en in de loop van de afgelopen jaren zijn er echte parels ontworpen in verschillende elektronische muziekgenres.
Mijn vraag is simpel: is het mogelijk om eens uit de voorspelbare, conservatieve bubbel te komen die de tijdloze vormt en te kiezen voor andere genres van ook échte tijdloze nummers?
Vele groeten!
Mozeven
Blaaaa3 november 2017, 22:39
Willemdeux.
Glen medeiros is wel "goed" guilty pleasure materiaal. Hetzelfde met i lie & i cheat. Ik vind da nog wel schijven...
Willemdeux3 november 2017, 21:28
Het verschrikkelijkste nummer uit de tijdloze.....Glen medeiros brrrrrrrrr
Blaaaaa3 november 2017, 20:45
Dit zijn de minste nummers die er ooit hebben ingestaan, vind ik:
Deze nummers zijn twijfelgevallen:
505 (Lijkt me wel een kanshebber om er dit jaar uit te liggen)
The Number Of The Beast (Idem)
Run To The Hills (Idem)
Fear Of The Dark
Deze nummers vind ik echt van mindere kwaliteit. Terwijl de Tijdloze steeds de beste nummers van artiesten koos zijn ze daar met deze niet in geslaagd:
Redemption Song (Blij dat het er uit is. Geef mij maar Three Little Birds, Buffalo Soldier of No Woman No Cry --> Die laatste is wel een Re-Entry kanshebber denk ik!!)
Hallelujah (Leonard Cohen heeft zo veel betere nummers!)
Don't Stop Me Now
My Hero (Ook een exit-kanshebber dit jaar)
Someone Like You (Blij dat we daar vanaf zijn. Rolling In The Deep maakt wel kans om binnen te komen, dat zou IETS beter zijn maar Adele mag van mij in't algemeen wegblijven)
Piano Man
(I Can't Get No) Satisfaction (Blij dat we daar al lang vanaf zijn, heb dit altijd al een rare klassieker gevonden)
Dit zijn de enige 2 artiesten die ik niet zo goed vind OOIT in de tijdloze. Dit is gewoon mijn smaak niet maar begrijp wel dat andere mensen dit goed vinden. Deze nummers zijn wel het beste dat Mike Push en Laurent Garnier te bieden hebben maar dat veranderd niet veel aan de zaak vind ik:
Universal Nation (Exit-kanshebber, vermits redelijk nieuw)
The Man With The Red Face (Exit-kanshebber vermits sterk gedaald in de Switchlijst)
Bijna allemaal nummers die er de laatste twee jaar zijn bijgekomen. Hopelijk is het dit jaar beter.
Steun ons op Ko-fi