tijdloze.rocks bevat statistieken en informatie over de Tijdloze 100. Dit is de allertijden-lijst van Studio Brussel. Op het einde van elk jaar zend StuBru het beste uit de rockgeschiedenis uit. Op deze site vind je alle lijsten sinds 1987 en allerhande statistieken.
Reageer op de Tijdloze
Blaaaaa31 mei 2017, 16:28
@Johan,
Zelfde mening over Days of Future Passed!
'67 is echter een jaar met veel vergeten albums die ik zeer goed vind.
- Surrealistic Pillow (Jefferson Airplane)
- The Piper at the gates of dawn (Pink Floyd)
- Strange Days (The Doors) --> Vind ik persoonlijk beter dan hun debuut, wordt wel zwaar overschaduwd door het debuut. Ik weet nog dat ik er erg van schrok toen de album 500 voor het eerst uitgezonden werd en Strange Days ontbrak. Wel een heel verschillend album vergeleken met hun upbeat debuut, dat in hetzelfde jaar werd uitgebracht trouwens.
En dan nog een heel controversiële: Mijn favoriete Rolling Stones-plaat is Their Satanis Majesties Request, ook uit '67. Ik weet niet waarom, maar die plaat heeft iets mysterieus.
Tim30 mei 2017, 9:33
Anathema is een steen goede band die al meer dan 20jaar goeie platen maakt en bijna elk jaar optreedt in België (17/11/17 spelen ze in de Trix)
Mijn favoriete album is Weather Systems op 2012
Zeker hun laatste albums zijn heel toegankelijk en ik vind het verbazend dat ze er niet in slagen om echt populair te worden
Johan29 mei 2017, 21:54
Van één album vind ik het best wel spijtig dat het niet in de lijst staat omdat het toch best een soort mijlpaal is voor het begrip conceptalbum.
Days of the future passed van the Moody Blues.
Het dateert als van 1967 dus ik ben niet verwonderd dat het in de vergeethoek is beland.
Dit is trouwens ook het album waar het legendarische "Nights in white satin" op staat.
Voor mij mag het best staan naast de iconische albums, sgt peppers, petsounds en the Doors van die tijd.
willemdeux29 mei 2017, 19:33
@kokoksnoot
Anathema is goed. Ik geef al jaren aan dat prog/symforock ondervertegenwoordigd is in de tijdloze.
Kokosnoot29 mei 2017, 17:50
Kent er iemand het album Eternity van Anathema? Via een Finse vriend ontdekt en echt goed.
Johan28 mei 2017, 20:26
Als je naar de top 100 kijkt in vergelijking met de tijdloze is er wel heel wat verschil.
maar liefst 23 nieuwe albums. Als er in de tijdloze 10 nieuwe binnenkomen is dat al veel.
veel meer albums van de jaren 00 en 10 die dan ook nog eens hoog genoteerd staan.
Veel minder vastgeroeste albums dan vastgeroeste songs in de tijdloze, vooral bovenaan de lijst (ondanks de 4 à 5 albums die steeds bij de beste 20 hebben gestaan)
Het enige dat enigszins gelijkloopt is de populariteit van de groepen. Metallica en PF vieren hoogtij. De Arctic Monkeys komen sterk opzetten en Deus, Radiohead en Muse verliezen hun pluimen. Alleen Pearl jam scoort met zijn albums minder goed dan met zijn songs in de tijdloze.
Als de trend van de Album 500 zich mocht vertalen in de tijdloze zouden er nieuwe nummers van Kendrick en War on drugs moeten binnenkomen en zou AM serieus gaan stijgen. Maar zoals gezegd. Er is weinig vergelijk tussen de album 500 en de tijdloze. Misschien maakt het aantal (500 albums vs 100 tijdloze songs) dan toch een verschil in het stemgedrag.
Arremón28 mei 2017, 18:44
De Album 500 wordt jaar na jaar een vreemder gegeven vind ik:
- er blijft daar bagger instaan die er zelfs nooit zou mogen inkomen (wie stemt er in godsnaam al 3 jaar The 2nd Law van Muse erin?),
- Metallica is blijkbaar hotter than ever, net als Arctic Monkeys (2 platen in de top 10, serieus?)
- veel te veel recente platen staan gewoon te hoog genoteerd.
Blijkbaar kan StuBru z'n stempel toch net iets meer drukken op de Album 500 dan op de Tijdloze, die een vastgeroeste lijst is.
Nu, wat mijn albums betreft: The Doors zakt zo'n 50 plaatsen met The Doors, wat een beetje een algemene tendens begint te worden. Moby stijgt lichtjes door. En Nine Inch Nails haalt wel héél verrassend de top 200 :-O
Johan27 mei 2017, 15:06
als je groepen van de 100 beste albums via een eenvoudig systeem (nr 100 1 punt en nr 1 100 punten) dan heeft AM op 2 punten na net niet gewonnen. Die eer is voor Pink Floyd weggelegd. 3e plaats is voor Metallica. Da's dan toch mooi verdeeld. een groep uit de jaren 60/70 eentje uit de jaren 00/10 en een uit de jaren 80/90
turbo f27 mei 2017, 13:42
Twee albums van AM in de top tien, toch een lachertje? Maw, vinden stubrufans die band eigenlijk de beste band aller tijden.
Xavier27 mei 2017, 11:56
Uiteraard geef ik alles een kans, maar vind dat er zowel voor De Tijdloze als Album 500 een regel moet zijn dan de songs/albums ouder moeten zijn dan 3 jaar. Dit is bij veel 'lijstjes' zo.
Blaaaaa27 mei 2017, 0:21
En Xavier, geef alles een kans, je kan niet zomaar alles uitsluiten dat na 1999 is uitgebracht..
Blaaaaa27 mei 2017, 0:19
Wel 1 lichtpuntje in deze lijst:
De debuutplaat van Gorky is de beste Nederlandstalige! Fuck yes, beregoeie plaat! Staat met 140 misschien wel een beetje te hoog, maar dat is ook het geval met Mia in de Tijdloze, dusss
Xavier26 mei 2017, 23:44
Veel te veel nieuwe of jonge bands in de Top 100. Hebben de stemmers dan eigenlijk geen verstand? Het gaat hier niet over een lijst van de voorbije 5 jaar hoor. Zijn de stemmers dan nog maar 21 misschien? Arctic Monkeys, Kendrick Lamar, Royal Blood, Baltazar, enz... Nee, ik 'walg' hier van.
Blaaaaa26 mei 2017, 18:14
En In the Aeroplane over the Sea... ma mannekes
Blaaaaa26 mei 2017, 18:13
Ow en nog een merkwaardige ontdekking! Loveless van MBV ontbreekt ook ö Foei!!!!!!
Blaaaaa26 mei 2017, 18:05
Ik kan er nog altijd niet over dat Blonde On Blonde niet in de lijst voorkomt?!
Ik word daar zelfs kwaad van, de stubru-luisteraar moet heropgevoed worden.
Johan26 mei 2017, 18:01
sorry, het zijn er 6, ik had rumours over het hoofd gezien omdat die pasna lange tijd een top 10 plek veroverde.
Johan26 mei 2017, 18:00
Er zijn nog een kleine 30 albums die steeds in de top 100 hebben gestaan maar 5 daarvan staan nog steeds in de top 10.
Anton26 mei 2017, 17:56
Onbegrijpelijk dat AM op 2 komt en hun debuut pas op 10...
Anton26 mei 2017, 17:52
Onbegrijpelijk dat AM op 2 komt en hun debuut pas op 10...
Steun ons op Ko-fi